Vanaf 2025 nog meer manieren om je afval te scheiden
De gemeente Hoeksche Waard streeft naar een circulaire en afvalvrije economie. Dit betekent onder meer dat spullen die we nu nog zien als afval, opnieuw als product gebruikt worden. Daarom is het belangrijk dat we grondstoffen zoals textiel, papier, plastic verpakkingen en elektrische apparaten, goed scheiden van het restafval. De gemeenteraad stemde op 18 juni 2024 in met het nieuwe grondstoffenbeleidsplan, waarin staat hoe de gemeente dit de komende jaren wil doen en wij dat uit gaan voeren.
Dankzij besparing meer dienstverlening
Zo’n 70 procent van de huishoudens in de Hoeksche Waard laat de grijze container hooguit 1x per maand legen. Dit zorgt voor veel gereden kilometers voor relatief weinig restafval. Vanaf 1 januari 2025 komen we daarom eens in de 4 weken langs om je grijze Kliko te legen. Dit levert een besparing op en stimuleert jou als inwoner om je afval nog beter te scheiden.
Dankzij de besparing kunnen we voor andere afvalsoorten extra maatregelen nemen om de gescheiden inzameling makkelijker te maken. Zo werken we samen aan het doel dat de gemeente Hoeksche Waard wil behalen: in 2030 hou je als inwoner elk jaar maximaal 50 kilo restafval over. Want hoe meer grondstoffen we apart inzamelen, hoe beter en hoe minder restafval je overhoudt.
(De tekst gaat verder onder de illustratie)
Zo wordt afval scheiden makkelijker
Minder vaak restafval ophalen en andere inzameldagen vanaf 2025
Bijna driekwart van de huishoudens in de gemeente zet de restafvalcontainer hooguit 1x per maand op de aanbiedplek om te laten legen. Door de extra mogelijkheden die je vanaf volgend jaar krijgt om je huishoudelijk afval te scheiden, hou je (nog) minder restafval over. Daarom kunnen we minder vaak je restafvalcontainer legen. In plaats van om de week komen we vanaf januari 2025 1x in de vier weken bij je langs om je grijze Kliko te legen.
Omdat de frequentie van het inzamelen van restafval verandert en we overige grondstoffen deels op meerdere manieren gaan inzamelen, nemen we onze inzamelroutes onder de loep en passen deze aan waar nodig om ze te verbeteren. Dat betekent dat de inzameldagen die je nu gewend bent, kunnen veranderen vanaf januari 2025.
Aan het eind van dit jaar vind je alle nieuwe inzameldagen voor jouw postcode in de Afvalkalender in de RAD-app en op onze website.
Luiers, medisch afval, kattenbak of een 140 liter container
Kind(eren) in de luiers en heb je dus iets meer afval dan een huishouden zonder kinderen in de luierleeftijd? Heb je door persoonlijke omstandigheden veel medisch afval? Deel jij je huis met een of meerdere katten en heb je daardoor kattenbakvulling die je regelmatig in het restafval gooit? Of gebruik je nu een 140 liter container en laat je je restafvalcontainer nu elk inzamelmoment legen?
Hieronder lees je hoe je vanaf januari 2025 – en ook nu al – het beste met dat restafval om kunt gaan.
Op deze pagina leggen we de veranderingen per januari 2025 aan je uit. Dat doen we doorlopend, omdat we al plannend en werkend nieuwe informatie met je kunnen delen. Dus hou deze pagina in de gaten. Je ontvangt half november ook een brief thuis waarin we alles uitleggen over wat er komend jaar verandert.
We houden je daarnaast op de hoogte in de vernieuwde RAD-app, het Afvalnieuws dat elke laatste woensdag van de maand verschijnt in Het Kompas en op onze socialmediakanalen (we zijn het meest actief op Facebook).
Heb je na het lezen van al deze informatie nog vragen? Neem dan op werkdagen tussen 8.00 en 16.30 uur contact op met onze klantenservice: info@radbv.nl of 0186 – 57 25 86.
Veelgestelde vragen
- Restafvalcontainers legen we 1x per 4 weken: vanaf 30 december 2024 komen we eens in de 4 weken in plaats van eens in de 2 weken langs om de restafvalcontainer te legen.
- Extra textielcontainers: het aantal textielcontainers in de Hoeksche Waard wordt uitgebreid, zodat je op meer plekken gebruikte kleding en ander textiel kwijt kunt.
- In elk dorp in de Hoeksche Waard komt een container voor kleine, kapotte elektrische apparaten. Hierdoor hoef je deze niet naar de milieustraat te brengen.
- Vanaf 2025 halen we snoeiafval 12 keer per jaar aan huis op: 6 keer in het voorjaar en 6 keer in het najaar. Deze maatregel wordt op dit moment nog uitgewerkt. Zodra er meer bekend is, vind je dit op radbv.nl/wijzigingen2025hw/ of in de RAD-app.
- In elk dorp komt 1x per maand een mobiele milieustraat voor klein grofvuil. De mobiele milieustraat staat vanaf het voorjaar van 2025 1x per maand in alle dorpen (in totaal op 20 verschillende plekken). De mobiele milieustraat staat ongeveer 4 uur op elke plek.
- Klein grof huisvuil kan tegen een klein bedrag aan huis worden opgehaald. Deze maatregel wordt op dit moment nog uitgewerkt. Zodra er meer bekend is, vind je dit opradbv.nl/wijzigingen2025hw/ of in de RAD-app.
- Inwoners van HW kunnen gratis een aanrechtbakje voor organisch keukenafval ophalen: het biobakje.
- Pilot met textiel huis-aan-huis inzamelen in 1 kern in de Hoeksche Waard. In de komende maanden werken we deze pilot verder uit. Als er meer nieuws over te melden is, lees je dit op radbv.nl/wijzigingen2025hw/
Op onze website staat wat er precies verandert en wanneer deze veranderingen ingaan: radbv.nl/wijzigingen2025hw/
Je kunt onze klantenservice op werkdagen ook bellen tussen 8.00 en 16.30 uur via telefoonnummer (0186) 57 25 86 of mailen naar info@radbv.nl.
De eerste wijzigingen gaan in op 30 december 2024.
De veranderingen gelden voor alle inwoners van de Hoeksche Waard.
Gemeente Hoeksche Waard werkt aan een samenleving zonder afval. Dat doen we samen met onze inwoners door het scheiden van onder meer gft, pmd, papier, glas en textiel. Door afval goed te scheiden en te recyclen, kunnen van deze grondstoffen nieuwe producten worden gemaakt. Daarbij kost het verbranden van restafval steeds meer geld dat we via de afvalstoffenheffing in rekening brengen bij onze inwoners. Dat is zonde van het geld en bovendien slecht voor het milieu. Tot slot rijden onze vuilniswagens vaker dan nodig is en zijn veel containers vaak half leeg. Dat kost onnodig veel geld en belast het milieu. Daarom staan in het nieuwe Grondstoffenbeleidsplan 2025-2030 van de gemeente verschillende maatregelen waarmee het scheiden van afval nóg beter en makkelijker gaat. Daarom verandert de afvalinzameling vanaf 30 december 2024.
Voor het grootste deel van de inwoners is 1 keer legen in de 4 weken nu al voldoende. Inwoners die hier niet genoeg aan hebben, dagen we uit hun restafval nog beter te scheiden. Er komen extra mogelijkheden om gft, textiel, papier en kleine elektrische apparaten apart aan te bieden.
Je zet de container die geleegd moet worden op de inzameldag op de aanbiedplek voor 8.00 uur ‘s ochtend. Je mag de container aan de weg zetten vanaf 20.00 uur op de dag voor we hem komen legen, als het niet anders kan.
Dit vind je vanaf begin december in de RAD-app en in de Afvalkalender op onze website. Let op: vanaf 30 december 2024 veranderen de inzameldagen voor de verschillende containers in een groot deel van de Hoeksche Waard. Check in de app of in de Afvalkalender of dat bij jou ook het geval is.
Je kunt tot en met 27 november aangeven dat je deze voor het einde van het jaar wilt omruilen voor een 240 liter restafvalcontainer. Hier zijn (tijdelijk) geen kosten aan verbonden. Aanvragen kan via onze website: Volumewisseling container.
Het omruilen van een 140 liter container voor een 240 liter container is gratis tot en met 31 maart 2025. Daarna kost omruilen € 35,–.
Let op: het legen van een 240 liter restafvalcontainer kost meer dan het legen van een 140 liter restafvalcontainer. De huidige tarieven hiervoor staan op de website van de SVHW: svhw.nl/belastingen/tarieven/hoeksche-waard
In december besluit de gemeenteraad over de hoogte van de tarieven voor 2025.
De tarieven voor 2025 vind je vanaf half januari op de website van SVHW.
Na aanvraag kun je die gratis ophalen bij ons kantoor in Westmaas. Thuisbezorgen kan ook, en is tijdelijk ook gratis. Het gebruik van een extra container kost € 70,- per jaar. Daarbij kost elke leging geld. De tarieven hiervoor staan op de website van de SVHW: svhw.nl/belastingen/tarieven/hoeksche-waard
In december besluit de gemeenteraad over de hoogte van de tarieven voor 2025.
De tarieven voor 2025 vind je vanaf half januari op de website van SVHW.
We adviseren om je restafval nog beter te scheiden, zodat het wel past. Lukt het toch niet? Dan kun je een extra restafvalcontainer aanvragen via onze website.
Let op: check de tarieven voor een extra restafvalcontainer op de website van SVHW.
De tarieven voor 2025 vind je vanaf half januari op de website van SVHW.
Heb je medisch afval (zoals stoma-, incontinentie- en dialysemateriaal) én gebruik je je eigen restafvalcontainer? Dan bekijken we welke maatregel het best bij je past.
Mogelijke maatregelen voor medisch afval:
- De kleine restafvalcontainer (140 liter) omruilen voor een grote restafvalcontainer (240 liter).
- Een extra restafvalcontainer voor medisch afval aanvragen. Deze legen we 1x per 4 weken, tegelijk met de andere restafvalcontainer.
- Een medische milieupas aanvragen waarmee je medisch afval op elk gewenst moment kunt wegbrengen naar een ondergrondse container voor restafval in de buurt.
Als deze oplossingen voor jou niet passend zijn, dan kun je contact met ons opnemen via info@radbv.nl.
Als je gebruikmaakt van de reductieregeling voor medisch afval via SVHW, betaal je niets extra. De aanslag voor 2025 blijft het vaste bedrag plus het tarief voor elf keer legen (als je een restafvalcontainer van 240 liter hebt). Als je een restafvalcontainer van 140 liter heb, betaal je het vaste bedrag plus het tarief voor negen keer legen.
In december besluit de gemeenteraad over de hoogte van de tarieven voor 2025. De tarieven voor 2025 vind je vanaf half januari op de website van SVHW.
Als je nog geen gebruikmaakt van de reductieregeling voor medisch afval, raden we aan om je hiervoor aan te melden bij SVHW. Zie: svhw.nl/medisch-afval
Als je een eigen restafvalcontainer gebruikt én ook al gebruikmaakt van de reductieregeling voor medisch afval via SVHW, krijg je rond 19 november een brief van SVHW. Bij de brief vind je een keuzeformulier voor een grotere restafvalcontainer, een extra restafvalcontainer of een aanvullende medische milieupas.
De plekken voor de extra textielcontainers moeten nog definitief worden vastgesteld. Daarna vind je ze in de RAD-app bij ‘Containerlocaties’. Het is de bedoeling dat ze eind februari 2025 allemaal geplaatst zijn.
Kleding, schoenen, laarzen, gympen en sandalen (per paar gebonden), handdoeken, theedoeken, washandjes, beddengoed: dekbedhoezen, kussenslopen, lakens en dekens, jassen, jacks, riemen, dassen, hoeden en petten, gordijnen en vitrage. Gescheurd of versleten? Ook dit mag in de textielcontainers.
Vloerbedekking, matten en tapijt (hoort bij grofvuil), matrassen, kussens en dekbedden (horen bij grofvuil, matrassen kunnen apart worden ingeleverd), nat textiel en natte schoenen, vervuild textiel en schoenen met verf of olievlekken, knipselresten en vulmateriaal (vulling van kussens of speelgoed en breigaren). Deze materialen kun je naar de milieustraat brengen.
Voor al het textiel geldt: schoon en droog aanbieden in gesloten zakken.
Gebruik hiervoor geen pmd-zakken (deze zijn uitsluitend voor pmd).
Nee, je hebt je milieupas niet nodig om textiel in de container te gooien.
De plekken voor de containers moeten nog definitief worden vastgesteld. Daarna staan ze op onze website en in de RAD-app. Het is de bedoeling dat ze eind januari 2025 allemaal geplaatst zijn.
De kapotte apparaten, snoeren en opladers mogen los in de container gegooid worden. Haal wel thuis eerst de batterij of accu eruit. Deze kun je inleveren bij een batterijenbox bij, bijvoorbeeld, de supermarkt.
Kleine, kapotte elektrische apparaten zoals een koffiezetapparaat, epileerapparaat, elektrische tandenborstel en scheerapparaat. Ook mobiele telefoons, vapes en modems mogen erin. Vergeet niet de snoeren en opladers erbij te doen! Elektrische apparaten die nog gerepareerd kunnen worden, kun je naar een Repair Café in de buurt brengen.
- Werkende apparaten: breng deze naar een kringloopwinkel.
- Ander afval of andere grondstoffen.
- Grote elektrische apparaten zoals magnetrons of tv’s.
Ja, met je milieupas kun je de container voor kleine elektrische apparaten openen. Zo houden we bij hoe vaak de container gebruikt wordt en voorkomen we dat er ander afval in de container komt.
De datums wanneer en plekken waar de mobiele milieustraat komt te staan, moeten nog definitief worden vastgesteld. Het schema met de data, plekken en tijden plaatsen we op onze website of in de RAD-app.
Hier mag je verschillende spullen en materialen brengen zoals hard plastic en metalen pannen. Op onze website komt nog een overzicht van wat u hier kunt inleveren. De totale hoeveelheid spullen die je per keer aanbiedt, moet in een grote boodschappentas passen.
Grotere spullen, zoals meubels, planken en autobanden, die niet in een boodschappentas passen, moeten naar de gewone milieustraat.
De bakjes zijn in oktober in alle dorpen van de Hoeksche Waard uitgedeeld. Als je er geen hebt opgehaald, kun je een bakje ophalen bij een van de servicepunten van gemeente Hoeksche Waard aan de Sportlaan 22 in Maasdam en Van Vlietstraat 6 in Oud-Beijerland en op ons kantoor aan de Smidsweg 20a in Westmaas. Als je een afspraak hebt voor de milieustraat kun je daar een biobakje meenemen.
Wees er wel op tijd bij, want op = op!
Nee, ze zijn gratis. Het bakje is dankzij de goede afvalscheiding helemaal gemaakt van gerecyclede grondstoffen.
Al het organisch keukenafval, zoals bananenschillen, etensresten (rauw, gekookt en gebakken, ook botjes en graten), groente- en fruitresten en -schillen, restjes brood, deeg, rijst en pasta, losse thee, theezakjes, koffiepads en koffiefilters met koffiedrab.
Koffiecups (ook de composteerbare niet), verpakkingen en wegwerpproducten, kauwgom, tabak, peuken en as, kaaskorsten, plastic, vogelkooizand, zand, grond en grind, frituurvet en olie.
Als het biobakje vol is, leeg je het in de gft-container.
Je mag één extra biobakje meenemen voor iemand die ook in de Hoeksche Waard woont.
Nee, legitimatie is niet nodig.
Dit blijft zoals het is
- 1x per week pmd-zakken aan huis ophalen
- Elke 2 weken gft-container legen
- Elke maand papiercontainer legen
Dit verandert er in 2025
- Extra textielcontainers
- In elk dorp een brengpunt voor kleine elektrische apparaten
- Ophaaldagen voor snoeiafval (12 vaste dagen: 6 in het voorjaar en 6 in het najaar)
- Maatwerk voor inwoners die door persoonlijke omstandigheden veel medisch afval hebben
- In elk dorp 1x per maand een mobiele milieustraat voor klein grofvuil
- Klein grofvuil aan huis ophalen tegen een laag bedrag
- Pilot met textiel huis-aan-huis inzamelen in 1 kern
- Een aanrechtbakje voor organisch keukenafval: het biobakje >
- 1x per 4 weken restafvalcontainer legen vanaf januari
- Gewijzigde inzameldagen vanaf januari (eind 2024 vind je deze in de Afvalkalender)
Input klankbordgroep
Een klankbordgroep van 15 Hoeksche Waarders heeft begin dit jaar suggesties gedaan die er aan moeten bijdragen dat het voor alle huishoudens in de gemeente mogelijk kan zijn om restafval een keer per vier weken aan te bieden.
Een groot deel van die suggesties zijn opgenomen in de maatregelen die we op deze pagina toelichten.